Innerlijke vrede zonder verhaal

Woman and dark trees

Hoe vinden we meer innerlijke vrede? Het is een vraag die zich niet altijd luid stelt, maar die op de achtergrond vaak aanwezig is – als een verlangen naar rust, naar acceptatie, naar een manier van leven waarin we niet steeds tegen onszelf in verzet zijn. Soms zoeken we antwoorden in boeken, retraites of gesprekken, maar steeds weer blijkt dat het niet genoeg is om te weten wat er nodig is. We willen het ook voelen. We willen thuiskomen in onszelf, zonder voortdurend het gevoel te hebben dat we anders zouden moeten zijn.

Niet goed genoeg

Voor veel van ons is het leven een mengsel van ervaringen die zich sneller afwisselen dan we kunnen bijhouden. Blijdschap, ongemak, twijfel, enthousiasme, vermoeidheid – het volgt elkaar op, vaak zonder duidelijke reden. Er zijn dagen waarop alles vanzelf lijkt te gaan, en andere waarop elk klein detail ons uit evenwicht brengt. Soms voelen we ons licht, verbonden, helder. En dan ineens – zonder waarschuwing – is daar weer de knoop in de maag, de onrust in het hoofd, het verlangen om ergens anders te zijn dan waar we nu zijn.

We proberen ons staande te houden. We werken, zorgen, plannen, reageren, zoeken betekenis. En terwijl we dat doen, verzamelen we gedachten en overtuigingen over wie we zijn en hoe het hoort te gaan. We meten onszelf af aan onzichtbare maatstaven, leggen onszelf verklaringen op, nemen beslissingen op basis van eerdere verhalen over wat eerder ‘fout’ of ‘goed’ ging. Er ontstaat een innerlijke wereld die soms volledig losstaat van het moment zelf. En juist dat creëert spanning. Niet omdat we iets verkeerd doen, maar omdat we steeds verder verwijderd raken van de eenvoud van het directe ervaren.

Er is niets mis met denken, met plannen of reflecteren. Maar wanneer die mentale activiteit voortdurend de boventoon voert, vergeten we te voelen wat er nu eigenlijk is. We worden toeschouwers van ons eigen leven, verdwaald in lagen van uitleg en duiding. Dan wordt het moeilijk om vrede te vinden – niet omdat die vrede ontbreekt, maar omdat we haar bedekken met verhalen, oordelen en verwachtingen.

De verhalen die we ons zelf vertellen

Want als we eerlijk kijken, merken we hoe vaak ons lijden niet voortkomt uit de situatie zelf, maar uit het verhaal dat we erover vertellen. We denken dat we tekortschieten, dat we iets hebben gemist, dat we moeten veranderen of verbeteren. We geloven in beelden van hoe het zou moeten zijn – en precies dat geloof zorgt ervoor dat het huidige moment niet genoeg kan zijn. Terwijl we verlangen naar vrede, bouwen we onbewust een wereld vol innerlijke spanning.

Het vermogen om verhalen te maken is een menselijke kracht. Dankzij onze verbeelding kunnen we plannen, reflecteren, creëren, samenleven. Maar datzelfde vermogen kan zich ook tegen ons keren. We kunnen verstrikt raken in denkbeelden over wie we zijn, wat we moeten bereiken, hoe we eruit horen te zien, of hoe we ooit gekwetst zijn. Onze geest maakt verhalen – over het verleden, de toekomst, over onszelf – en we verliezen uit het oog dat het verhalen zijn. Niet de werkelijkheid zelf, maar interpretaties. Betekenis-gevende constructies. Het is iets wat ons brein graag doet, verklaringen geven, verhalen creëren, betekenis geven aan onze ervaringen. Een diep menselijke eigenschap die kenmerkend is voor onze soort.

Friends smile at each other

We delen onze verhalen

Wat helpt, is dat we die verhalen soms kunnen delen. Veel van ons relativeringsvermogen ontstaat in gesprekken met vrienden of vriendinnen – in het delen, het hardop uitspreken van onze twijfels of zorgen. Juist door het contact, het luisteren, het spiegelen, ontstaat er ruimte. Ook gesprekken met een therapeut, of – steeds vaker – zelfs met een AI-chatbot, kunnen onverwacht helpen om lichtheid te brengen in wat eerst zwaar leek. Ze leiden zelden tot spiritueel ontwaken, en ze zijn ook niet bedoeld als vervanging van diepe innerlijke stilte. Maar ze kunnen wél de weg vrijmaken. Ze helpen om de aandacht los te maken van het eindeloos herkauwen van denkbeelden en zorgen, zodat er ruimte ontstaat om terug te keren naar het hier-en-nu. Naar directe ervaring. Naar de vraag: wie ben ik werkelijk, zonder mijn verhalen?

Niet langer in het verhaal zitten

In momenten van stilte – tijdens meditatie, wandelen, of simpelweg zitten zonder doel – kunnen we merken hoe die verhalen even wegvallen. Wat overblijft is eenvoud. Ademhaling. Geluid. Het gevoel van een stoel onder ons lichaam. Een licht in de ruimte. De wereld wordt niet minder echt, maar wel lichter. We ontdekken dat er ook een andere manier van waarnemen is, waarin dingen niet meer hoeven te worden ingepast in een groter verhaal. Ze zijn zoals ze zijn – helder, tijdelijk, open.

In die openheid merken we iets opmerkelijks: dat de dingen hun zwaarte verliezen zodra we stoppen met er betekenis aan toe te kennen. Een ongemak hoeft geen probleem te worden. Een emotie hoeft niet te zeggen wie we zijn. Een gedachte hoeft niet waar te zijn om opgemerkt te worden. We kunnen getuige zijn van wat er opkomt, zonder er volledig mee samen te vallen.

Dat is het begin van innerlijke vrede.

En misschien zelfs van zelfacceptatie – niet als een eindpunt, maar als een manier van aanwezig zijn. Want ook het zelf dat we proberen te accepteren is geen vast iets. Het is een beweging, gevormd door herinnering, opvoeding, verwachting, verlangen. Geen kern, maar een knooppunt van invloeden. Als we onszelf niet langer als probleem benaderen, maar als tijdelijke expressie van een groter proces, komt er ruimte. Zachtheid. Humor soms. We hoeven niet op te houden met denken, voelen of plannen – maar we hoeven er ook niet meer in te verdwijnen.

Woman touching her heart

Leegte en ontspanning

Dat is wat sommige tradities leegte noemen. Niet als afwezigheid, maar als het doorzien van fixatie. De dingen verschijnen nog steeds, we reageren nog steeds, maar we klampen ons er minder aan vast. En dat maakt alles lichter. De wereld verandert niet – maar de manier waarop we erin staan wel.

We hoeven niet op zoek naar een ideale staat waarin alles gladgestreken is. Innerlijke vrede ontstaat niet doordat we nooit meer uit balans raken, maar doordat we die onbalans niet meer hoeven te bevechten. De storm kan nog steeds opkomen – maar we weten dat we de lucht niet zijn die hem moet verjagen. We zijn eerder de ruimte waarin het allemaal mag verschijnen.

Zonder verhaal ontstaat er ruimte. Zonder fixatie ontstaat er zachtheid. En in die zachtheid kunnen we thuiskomen – niet in iets wat we moeten bereiken, maar in iets wat er altijd al was.

En steeds weer blijkt: meditatie is de koninklijke weg. Niet omdat het iets toevoegt, maar omdat het langzaam, stil en direct toont wat we zijn zonder verhalen. Wanneer we ons daar steeds opnieuw in durven openen, wordt innerlijke vrede geen doel meer, maar een natuurlijk gevolg van het leven in open helderheid.

Verder lezen

Drie niveaus van spirituele beoefening 

Verder lezen: artikelen over verlichting  

Verder lezen: artikelen over zoeken (en vinden)  

Verder lezen: over non-dualiteit  

Verder lezen: over Dzogchen  

Verder lezen: over ego, zelf en identiteit  

Verder lezen: over spirituele oefeningen 

Verder lezen: Wegen naar verlichting

Verder lezen: Korte notities over de aard van verlichting

Verder lezen: Nederlandse gedichten

Verder lezen: De gedichten van Ryokan

Verder lezen: 95 verhalen over ontwaken

Verder lezen: Wie ben ik

We bespreken hier drie niveaus van spirituele beoefening: het fysieke, het psychologische en het subtiele niveau. Uiteraard lopen ze in elkaar over, en het is niet ongebruikelijk dat iemand afwisselend op elk van deze niveaus functioneert, afhankelijk van zijn of haar voorgeschiedenis, belangstelling, overtuigingen en bedrevenheid in meditatie.

Over het fysieke en psychologische niveau is elders veel informatie te vinden, maar op deze website richten wij ons vooral op het subtiele domein. Dat betekent ook dat er geen enkele aandacht wordt geschonken aan zaken als gezonde voeding, yoga, ontspanning of concentratie oefeningen, en heel weinig aan wijze levenslessen, het openen van het hart, het doorgronden van onze vroegere conditioneringen of leren in het hier en nu te zijn. Ook is er geen specifieke informatie te vinden over hoe je zou moeten leven, en of je bijvoorbeeld nu juist je verlangens moet uitleven of dat het beter is om te leren onthecht te zijn. Niet dat deze kwesties onbelangrijk zouden zijn, maar je kunt daarover al veel informatie en meningen op andere plekken vinden.

Hier gaan we uitgebreid in op de vragen rond de aard van verlichting, bevrijding of zelfrealisatie en wat je kunt doen om dat te bereiken en daarin te stabiliseren. (En of er überhaupt wel sprake is van bereiken).

Lees meer …