Longchenpa: de kostbare schat van de
zuivere geest in de natuurlijke staat.
Pure aanwezigheid heeft geen breedte of diepte,
geen hoog of laag
en deze onbegrensde onbepaaldheid
sluit ieder soort referentiepunt uit;
Pure aanwezigheid heeft geen agenda,
doet niets, gaat nergens naar toe
en de afwezigheid van tijd en tegenstelling
voorkomt elk vastleggen van een doel.
Elk bedrieglijk referentiepunt resulteert in gevangenschap
Dus, streef geen enkel doel na, ontspan in de totaliteit!
*
Of onze ervaring nu wel of niet al in het hier en nu bevrijd is
Of onze manier van doen nu wel of niet puur van aard is
Of we nu wel of niet uitvoerig hebben nagedacht over de
kenmerken van het denken
Of we nu wel of niet doordrenkt zijn van het waarlijk authentieke;
Het is allemaal hetzelfde.
Of samsara en nirwana nu wel of niet als een dualiteit worden
gezien
Of elke vorm van denken en spreken nu wel of niet overstegen is
Of schijnbaar logisch redeneren nu wel of niet is uitgeroeid
Of de juiste visie op het leven nu wel of niet volledig eigen is
gemaakt;
Het is volstrekt onbelangrijk.
Of we nu wel of niet leven in overpeinzing van de werkelijkheid
Of we nu wel of niet leven zonder onderscheid
Of we nu wel of niet leven in de uiteindelijke natuurlijke perfectie
Of we nu wel of niet allerlei niveaus en paden hebben bewandeld
Dat is helemaal het punt niet.
Of we nu wel of niet vrij zijn van alle verduisteringen van de geest
Of we nu wel of niet geavanceerde meditatietechnieken afgerond
hebben
Of we nu wel of niet de uiteindelijke bevrijding bereikt hebben
Of we nu wel of niet in de zes mythische rijken van samsara dolen
Het maakt geen verschil.
Of onze manier van zijn nu wel of niet vol spontaniteit is
Of dualistische bevestiging en ontkenning nu wel of niet ons nog
kan binden
Of we nu wel of niet de ultieme visie van de realiteit hebben bereikt
Of we nu wel of niet de voetstappen van onze meester volgen –
het doet er niet toe.
Wat er ook maar gebeurt, zelfs als de hemel een aarde van plaats
verwisselen –
We zijn wijd open, losjes rondhangend, volledig onszelf als
bodemloosheid
Zonder referentie of houvast, onbestendig, willekeurig,
Zonder hoop of angst, ongeremd, goddelijk gek,
Subtiel helder inzicht hebben of zitten in meditatie is identiek,
En omdat niets vastligt is het denken ineengestort.
We zijn daarom vrij van wensdenken of doelgerichtheid
Er blijft niets meer over om naar te streven of nog te beoefenen.
Wat er ook gebeurt, laat het maar gebeuren
Wat er ook verschijnt, laat het maar schijnen
Wat er ook opkomt, laat het maar verrijzen
Wat er ook maar tevoorschijn komt, laat het zijn.
En overigens, wat ook maar iets is, laat dat helemaal niets zijn.
*
Ons gedrag wordt onvoorspelbaar afwisselend
We zijn in onmiddellijke, pure aanwezigheid geduwd
Waar we geen grond meer onder de voeten hebben
Voor redenaties over waarheid en onwaarheid
Zonder referenties of verwijzingen, in grenzeloze transparantie,
Buiten het bereik van de valkuil van filosofie,
Eten, bewegen, slapen, zitten, dag en nacht; één glad continu
geheel
We leven in de gelijkheid van de realiteit van onze eigen aard.
Met geen goden om te aanbidden, geen duivels om uit te drijven,
Niet langer nog de gewoonte om speciaal in meditatie te gaan
zitten.
Zonder pretentie, vrij en op z’n gemak
Hier is een ongedwongen meester, zonder een gevoel van trots
over zijn besef van totaliteit.
Wijd open, losjes rondhangend in spontaniteit en eenheid,
Zonder de behoefte om te handelen, veilig in het nu, vrij van stress
en ongemak, is hij gelukkig.
Subtiel helder inzicht is zonder bodem en meditatie is niet een
speciale staat
Dus er is geen discipline meer om na te streven, en geen doel nog
om te bereiken
Nergens enige voorkeur, elk onderscheid gladgestreken
Geen noodzaak voor streven en strijden, in nul dimensies,
Zijn wij tevreden.
Door de afwezigheid van ambitie eindigt iedere gedisciplineerde
beoefening
En omdat er niets is wat we zouden kunnen verliezen, laten we alle
benauwende correcties varen
Aangezien noch iets, noch alles, noch niets bestaat
Is alles wat verschijnt, alles wat gebeurt, altijd al vrij.
Maar aangezien bevrijding van nature, in het nu, door zichzelf,
onmogelijk is
Is er in de totaliteit waar je niet naar kunt verwijzen
niets wat nog opgelost hoeft te worden.
Vertaling van ~ Spaciousness: The Radical Dzogchen of the Vajra-
Heart. Longchenpa's Precious Treasury of the Dharmadhatu.
Translation and Commentary by Keith Dowman. Canto Nine:
Resolution, page 54-56