Vraag aan Deepak Chopra

U heeft zo’n 8 jaar geleden veel van mijn vragen beantwoord op uw “Ask Deepak” site. Ik ben al langere tijd fan van uw brein. Doordat ik al zo veel jaren een zoeker ben geweest heb ik van alles al meegemaakt. Het zoeken zelf was niet speciaal prettig. Heen en weer gaand van leraar naar leraar, van het ene naar het andere systeem, veel tijd en geld voor niets kwijt geraakt. Alles stopte plotseling toen de rauwe waarheid, de ongefilterde zwarte koffie, gepresenteerd werd via de expressie van advaita. Het valse zelf werd onthuld en DAT sloopt compleet ieder concept. Alles werd als vals en misleidend bloot gelegd – voedsel voor de zoeker voor een toekomst die nooit ooit zou komen. De illusie van de tijd zelf. Het denken beefde van angst – eigenlijk paniek…Gedachten springen omhoog en proberen weer controle te krijgen, maar als het eenmaal als vals is gezien verbleekt alle bullshit die het nog produceert al snel.

Dus, dat brengt me natuurlijk bij de vraag voor u: Als ik kijk naar uw werk en uw geschiedenis ben ik nieuwsgierig waarom u niet meer direct bent – waarom vertelt u al die zoekers niet dat er geen individu is en dat deze verschijning helemaal in het huidig moment opkomt?

U verwijst in uw werk naar Nisargadatta Maharaj, en ik heb u enkele heldere aanwijzingen horen geven, maar de nadruk ligt op meditatie en “dingen doen” en dat trekt blijkbaar meer zoekers. U heeft een zeer charismatische expressie en ik kijk al 15 jaar met veel plezier naar uw bijzonder onderhoudende publieke optredens. Dus terwijl door dit begrijpen dat de valse persoon die voor “mij” werd aangezien het steeds verder uit elkaar valt, wilde ik u vragen waarom u niet voor een meer directe aanpak kiest en de grote massa die u als hun goeroe ziet niet met dynamiet bestookt. Kunt u zich voorstellen dat Deepak bij Oprah zit en de mensen vertelt dat hun twintig jaar van meditatie absoluut geen waarde heeft omdat ER GEEN JIJ IS????

Nou ja, Oprah zou er wel voor zorgen dat u niet nog een keer zou komen…HA.

Maar is het toch wel grappig omdat, terwijl al die dingen die geloofd werden nu uit elkaar vallen, er ook allemaal verwijzingen van u opduiken en plotseling resoneren.

Ik begrijp dat de meesten niet de ongefilterde zwarte koffie willen horen en er zijn er maar heel weinig die heldere aanwijzingen geven. Een gozer genaamd Paul Hedderman zei ooit zoiets als: “Mensen willen niet vrij zijn – ze willen dat ze vrij willen zijn”.

Ik hoop dat deze brief niet een te confronterende stijl heeft – ik probeer alleen maar nieuwsgierigheid tot expressie te brengen. Ik geniet nog steeds veel van u (vooral van uw enkele televisie optredens) en van de humor die u bij dit onderwerp heeft, wat dat dan ook maar mag zijn.

Ik verwacht niet dat u dit bericht op uw site publiceert maar als u een moment heeft en me een directe mail als antwoord zou kunnen sturen zou dat wel tof zijn.

Hartelijke groeten, Joe.

Antwoord:

Maak je geen zorgen, ik had niet het gevoel dat je brief erg confronterend was. Ten eerste, gefeliciteerd met je groeiend ontwaken. De essentie van je boodschap is hetzelfde als de basis boodschap van Advaita Vedanta – dat individualiteit universeel is, Atman is Brahman – en dit is de leer van eenheidsbewustzijn waar ik de afgelopen 25 jaar over heb gepraat. Wat ik zou toevoegen aan jouw beschrijving van de valsheid van het zelf is dat het onecht is in zoverre het zichzelf beschouwt als een afgescheiden, geïsoleerd wezen dat onafhankelijk handelt. De verdwijning van de illusie wereld is het oplossen van de conceptuele wereld die we gebouwd hebben vanuit die onjuiste aannames die we over onszelf hebben. De ervaring van heelheid door individualiteit blijft. Heelheid ontkent geen individualiteit, en individualiteit ontkent niet langer heelheid. De druppel water in de oceaan kan nog steeds het perspectief van een druppel water hebben terwijl het weet dat het één is met de oceaan van water.

En hoewel dit inzicht, gebaseerd op je levenservaring, voor jou krachtig en transformerend is, is de reden dat ik niet al mijn tijd doorbreng met de massa “bestoken met dynamiet”, zoals jij dat noemt, dat dit voor de meeste mensen die streven naar spirituele vrijheid niet de meest nuttige boodschap is. Het kan in feite voor veel mensen spiritueel contraproductief zijn omdat het hen kan verwarren en desoriënteren. Vooral als zij het verkeerd interpreteren als: “Alles wat ik over mijzelf weet is vals, betekenisloos en verkeerd. Het doet er niet toe wat ik wel of niet doe, niets doet er ook maar iets toe, want ik besta toch niet, noch iemand anders”. Het kan ze moreel verward maken en hun gevoel van zin, doel en productiviteit wegnemen dat op dit punt van hun spirituele ontwikkeling nog steeds belangrijk is.

Als je rijp genoeg bent voor de kennis van eenheid, voel je je bevrijd, gelukzalig en op een krachtige manier verbonden met al het leven in je en buiten je. Jij bent alles. Maar als je er niet klaar voor bent, en je probeert deze leer alleen intellectueel eigen maken, dan kan het je gedrag onnatuurlijk, kunstmatig of apathisch maken.

Als alles wat er voor nodig was om iemand verlicht te maken zou zijn hen te vertellen dat hun ego niet echt is, dan zouden verlichte wezens op deze wereld niet zo zeldzaam zijn als ze zijn.

Verschillende vormen van kennis zijn toepasbaar voor verschillende staten van bewustzijn; het is niet zo dat één maat iedereen past. Om bewustzijn en het lichaam (dat sterk en zuiver genoeg moet zijn om dat bewustzijn te kunnen ondersteunen) klaar te laten zijn voor deze kennis van Vedanta, moet de oude conditionering die de valse patronen op hun plek houdt worden bevrijd. Dit is het stadium dat enig doen vereist, meditatie, of iets dat helpt om de oude indrukken te verwijderen. Meditatie is verre van “niets waard”; het is eigenlijk één van de weinige activiteiten in het leven die werkelijk waardevol zijn.

Je zegt dat de boodschap van “meditatie en dingen doen” datgene is wat mensen aantrekt. Daar ben ik niet zo zeker van. De meeste mensen zouden veel liever gewoon verlicht worden zonder iets te doen. Als ze het zouden kunnen bereiken door een snelle openbaring of inspiratie zouden ze dat in een oogwenk tot zich nemen, veel liever dan het vooruitzicht van tientallen jaren van meditatie.

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat meditatie een begrijpelijker boodschap is dan mensen vertellen dat ze niet bestaan. (Vooral omdat het concept van communicatie tussen mensen impliceert dat er iemand moet bestaan).

Er is een ander verschijnsel waar ik de afgelopen jaren getuige van ben geweest als mensen gefascineerd raken door de boodschap van Vedanta: soms worden aspiranten zo moe en teleurgesteld over de snelheid van hun spirituele vooruitgang, dat ze zichzelf ervan overtuigen dat ze nu wel ver genoeg zijn en klaar voor de grote realisatie van eenheidsbewustzijn. Dus nemen ze de taal en het gedrag over van een verlichte persoon terwijl ze geloven dat dit de manier is waarop het moet gebeuren. Dat is niet zo. Eenheidsbewustzijn moet een natuurlijke, authentieke, organische ervaring zijn. Pas als het fruit rijp is valt het van de boom.

Mijn leringen behandelen een breed spectrum van technieken en onderwerpen omdat verschillende mensen op verschillende momenten verschillende vormen van kennis nodig hebben. Ik verwacht niet dat alles wat ik zeg of waar ik over schrijf bij iedereen resoneert. Ik veronderstel dat mensen er uit pikken wat voor hen werkt en de rest met rust laten.

Liefde,

Deepak.